پایه هشتمتفکر و سبک زندگی هشتم

معنی یا تعریف مهار نفس (خویشتن داری) چیست؟؟ تفکر هشتم

4
(184)

نفس اشاره به خود آدمی دارد. هر انسانی دارای خواسته هایی است که برخی پسندیده و برخی ناپسند است. هوای نفس اشاره به خواسته های نادرست انسان دارد؛ مانند پول دوستی، مقام طلبی، شهرت طلبی و غیره که معمولا حد و مرزی ندارد. در این مطلب از سرزمین آموزه لند به پاسخ این سوال از کتاب تفکر و سبک زنگی هشتم می پردازیم که: معنی یا تعریف مهار نفس (خویشتن داری) چیست؟؟

اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید در ادامه با ما همراه باشید.

مهار نفس یا خویشتن داری یعنی چه؟؟

مهار نفس یعنی داشتن یک اراده قوی دربازداشتن خود از توجه به چیزهای زیان آور و زشت، مهار خواسته ها، دورشدن از احساسات منفی یا پرهیز از انجام یک رفتار ناپسند و کنترل بر روی زیاده روی ها. کسب مهارت در مهار نفس، به افراد این توان را می دهد تا آن ها به جای انتخاب های غلط، تصمیم های بهتری بگیرند.

مهار نفس، مهارتی بسیارمهم است که همه افراد برای داشتن یک زندگی سالم به یادگیری این مهارت نیاز دارند.

افراد در زندگی شخصی، خانه، مدرسه، روابط با دیگران و در جامعه با موقعیت هایی رو به رو می شوند که باید گفتار، احساسات، رفتار و خواسته های خود را مهار کنند و بر آنها مراقبت داشته باشند. اهمیت مهار نفس به قدری است که در قرآن به عنوان یکی از دروازه های ورود به بهشت از آن یاد شده است

مهار نفس چه فواید و نتایجی دارد؟؟

مهار نفس نه تنها به حفظ آرامش درون یک فرد کمک می کند؛ بلکه می تواند به محبوبیت اجتماعی و شکوفایی استعدادهای معنوی انسان نیز منجر شود. مهار نفس نتیجۀ دیگری هم دارد و آن این است که یک فرد با رفتار خود نشان می دهد که چه چیزی غلط و چه چیزی درست است. مهار نفس همچنین به افراد این امکان را می دهد که تمایلات و احساسات غلط خود را مهار کنند، در برابر دیگران صبوری کنند و به جای انتخاب های نادرست انتخاب های بهتری داشته باشند. مهار نفس نیازمند آن است که شما فکر و اراده خود را تقویت کنید.

حالا که با معنی و تعریف و معنی مهار نفس (خویشتن داری) و فواید اون آشنا شدید پیشنهاد می کنم به مطلب “روش های مهار نفس” هم سر بزنی و مطالعه کنید.

این پست چقدر مفید بود؟

برای رتبه بندی روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز: 4 / 5. تعداد آرا: 184

تاکنون امتیازی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا