پایه هفتمتفکر و سبک زندگی پایه هفتم

انواع ارتباطات | تعریف ارتباط خانواگی، مجاورتی و عملکردی (تفکر هفتم)

4.3
(227)

ارتباطات خانوادگی، مجاورتی و عملکردی را تعریف و برای هریک مثالی ارائه کنید؛ در این مقاله از سرزمین آموزه لند با موضوع انواع ارتباطات از کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم در کنار شما هستیم. در ادامه انواع ارتباطات نظیر خانوادگی، مجاورتی و عملکردی را برسی و تشریح می کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید. راستی شرکت در نظرسنجی و کامنت برای حمایت از ما فراموش نشه!

انسان با افراد و گروه های مختلفی در تماس است و به دلایل مختلفی با آنها رابطه برقرار می کند؛ مانند والدین، برادران، خواهران، خویشاوندان، همسالان، همکلاسی ها، همسایگان، کارکنان مدرسه و مردم کوچه و بازار.

انواع ارتباطات چه هستند؟ نام ببرید. تفکر هفتم

روابط ما با دیگران متفاوت است. برا اساس کتاب تفکر و سبک زندگی کلاس هفتم انواع ارتباطات به طور کلی در سه گروه اند:

  1. ارتباطات خانوادگی
  2. ارتباطات مجاورتی
  3. ارتباطات عملکردی

تعریف ارتباط خانوادگی چیست با مثال تفکر هفتم

برخی از روابط ما از نوع ارتباطات خانوادگی است؛ مانند ارتباط ما با پدر، مادر، برادر، خواهر، پدربزرگ و مادربزرگ. این روابط بسیار عاطفی است و از دوام و ماندگاری همیشگی برخوردار است.

ارتباط با خویشاوندان نیز از نوع ارتباطات خانوادگی است. اهمیت رابطه با خویشاوندان به ویژه پدر و مادر در همه زمینه ها، یکی از راه های مهم رشد انسان و تقرب به خداوند سبحان است که پس از ایمان به خدا، از با فضیلت ترین اعمال دینی به شمار می آید.

قطع ارتباط با پدر و مادر، نزد خداوند آنقدر زشت است که دین اسلام ما را از هم صحبتی با قاطع رحم (کسی که ارتباط با خویشاوندان خود را قطع کرده است) نهی می کند. خداوند در چهار جای قرآن چنین فردی را لعن و نفرین کرده است (سوره بقره، آیه 27 – سوره رعد آیه 25 – سوره محمد آیات 22 و 23 )

پیشنهادی: آثار نیکی به والدین چیست نام ببرید (تفکر و پیام ها هفتم)

تعریف ارتباط مجاورتی چیست با مثال تفکر هفتم

رخی از ارتباطات ما با دیگران از نوع ارتباطات مجاورتی است.اگر ما به شهر دیگری مهاجرت کنیم یا اگر مغازه داری که در کنار مغازه ما کار می کند، به جای دیگری برود، این ارتباط تغییر می کند. همسایگان کسانی هستند که در نزدیکی های ما زندگی میکنند و نسبت به یکدیگر دارای حقوق اند.

ارتباط ما با همکلاسی ها، همسایگان یا ارتباطی که دو مغازه دار با هم دارند، از نوع ارتباط مجاورتی است. ارتباط افراد با یکدیگر ممکن است از نوع سالم(مثبت) یا ناسالم(منفی) باشد. ارتباط سالم به رفاه و آرامش ما کمک میکند؛ اما ارتباط ناسالم برای آرامش ما و یا دیگران مضر است.

پیامبر اسلام (صلی الله و علیه و اله) میفرماید:

«چهل خانه از هر طرف، جلو، عقب، راست و چپ (باال یا پایین) همسایه محسوب میشوند» (اصول کافی، جلد 2، صفحه 6)

همسایگان می توانند در شادی ها و غم ها در کنار یکدیگر باشند و به یکدیگر کمک کنند.

امام سجاد در مورد حقوق همسایه چه می فرماید تفکر هفتم

امام سجاد (علیه السلام) درباره حقوق همسایه می فرماید: «همسایه را در غیاب او حفظ کن (جان، مال و آبروی او را حفظ کن) و او را هنگام حضور گرامی بدار؛ درحال ستمدیدگی وی را یاری کن؛ عیبش را پخش نکن؛ هرگاه از وی بدی دیدی، آن را بپوشان؛ هرگاه دانستی خیرخواهی تو را می پذیرد، در خفا وی را نصیحت کن؛ هنگام سختی ها تنهایش مگذار؛ از لغزش او درگذر و گناهش را ببخشای و کریمانه با وی رفتار کن».

پیشنهادی: برخی آثار نیکی به همسایه چیست آنها را بنویسید (تفکر و سبک زندگی هفتم)

تعریف ارتباط عملکردی چیست با مثال تفکر هفتم

برخی از ارتباطات ما با دیگران از نوع عملکردی است. برای مثال ما با افرادی نظیر معلم، پلیس، مدیر، مغازه دار، پزشک و سایر افراد سروکار داریم و به خدمات آنها نیاز داریم.

هر یک از این افراد در مقابل ما مسئولیت دارند و ما نیز در برابر آنها مسئولیم . در بین این افراد، مقام معلم از دیگران برتر است.

این پست چقدر مفید بود؟

برای رتبه بندی روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز: 4.3 / 5. تعداد آرا: 227

تاکنون امتیازی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا